WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO REALIZOWANY
W MŁODZIEŻOWYM OŚRODKUWYCHOWAWCZYM „DOM NA SZLAKU”
IM. TADEUSZA KUTRZEBY W ZAŁUSKOWIE
Wprowadzenie
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) jest skierowany do wychowanek, rodziców, nauczycieli i wychowawców. Stanowi integralną część Programu Wychowawczego Ośrodka. Analiza czynników ważnych przy podejmowaniu pierwszych decyzji edukacyjno – zawodowych oraz diagnoza zapotrzebowania społeczności Ośrodka na działania z tego zakresu zadecydowały o treściach ujętych w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego w MOW. Stworzony w Ośrodku Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego pomaga wychowankom w samopoznaniu własnych predyspozycji zawodowych (osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości), w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy i w złagodzeniu startu zawodowego. Wychowanka ma możliwość dostępu do usług doradczych, w celu wspólnego rozwiązania problemów edukacyjno - zawodowych, ponieważ szkoła odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu decyzji zawodowej uczennic w szkoly podstawowej.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w MOW obejmuje ogół działań podejmowanych przez Ośrodek w celu prawidłowego przygotowania wychowanek do wyboru zawodu i kierunku kształcenia ponadpodstawowego. System określa rolę zadania i metody oraz formy pracy zawodoznawczej nauczycieli i wychowawców w ramach rocznego planu działania i jest włączony do Statutu Ośrodka. Przygotowanie dziewcząt do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia ponadpodstawowego jest jednym z najważniejszych celów wychowawczych. Aktualny rynek pracy stawia coraz wyższe wymagania młodzieży w zatrudnieniu. I dlatego realizacja Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ) jest tak istotna we właściwym przygotowaniu wychowanek do racjonalnych decyzji edukacyjno-zawodowych. To właśnie tutaj, absolwentka dokonuje najważniejszych wyborów w zakresie dalszego kształcenia ponadpodstawowego (czy będzie to liceum ogólnokształcące, profilowane, czy technikum, a może szkoła zawodowa lub inna droga kształcenia).
Założenia WewnątrzSzkolnego Doradztwa Zawodowego (WSDZ)
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zakłada, że:
Wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym ale procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ środowiska oraz preferencje zawodowe wywodzące się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijające się wraz z upływem czasu. WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z wychowankami, rodzicami, nauczycielami, wychowawcami /Radą Pedagogiczną/.
Ma charakter planowych działań. Działania w ramach WSDZ nie mogą mieć charakteru doraźnego, sporadycznego, niezaplanowanego.
Koordynowane są przez psychologa/doradcę pracującego w placówce.
Za realizację programu doradztwa zawodowego odpowiedzialni są: dyrekcja placówki, pedagog, psycholog oraz osoby współuczestniczące: wychowawcy klas, wychowawcy internatu, nauczyciele, bibliotekarz.
- Program obejmuje dwu letni okres kształcenia.
- Działania opisane w programie muszą być dostosowane do specyfiki placówki.
Główny cel programu:
- Pomaganie wychowankom w trafnym wyborze zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz określenia własnych predyspozycji.
- Przygotowanie wychowanek do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły, zawodu, zakładu pracy.
Cele szczegółowe programu:
w zakresie pracy z wychowankami:
- badania /diagnoza/ zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone
- w Ośrodku,
- zajęcia służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania rozwoju i kariery zawodowej, samopoznaniu i określeniu predyspozycji wyznaczających rozwój zawodowy i karierę zawodową,
- kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron
- wyzwalanie wewnętrznego potencjału wychowanek
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie
- przełamywanie barier emocjonalnych
- wyrabianie szacunku dla samej siebie
- poznanie możliwych form zatrudnienia
- zdobycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy
- zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji
- zdobycie umiejętności przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej
- rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy
- poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego
- reorientacja zawodowa w przypadku stwierdzenia niewłaściwego wyboru zawodu
- rozwijanie świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność)
- zajęcia warsztatowe doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania,
- zajęcia warsztatowe uczące umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny),
- zajęcia warsztatowe służące rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności autoprezentacji i rozmowy wstępnej /kwalifikacyjnej/ z pracodawcami,
- zajęcia warsztatowe służące promowaniu samozatrudnienia,
- zajęcia warsztatowe służące zapoznaniu z obowiązującym prawem pracy
i prawem administracyjno-gospodarczym, - spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy (promowanie dobrych wzorców),
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów /zgodnie ze specyfiką kierunków kształcenia w placówce/,
- umiejętności, twórczej postawy wychowanek,
- organizowanie uczniowskiego wolontariatu,
- indywidualna praca z wychowankami, które mogą mieć problemy
z wyborem szkoły i zawodu;
w zakresie pracy z rodzicami:
- wypracowanie form wspierania wychowanek w wyborze ich dalszej drogi życiowej,
- prezentacja założeń pracy informacyjno-doradczej Ośrodka na rzecz wychowanek;
- wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych
i zawodowych przez ich dzieci; - przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na poziomie szkół ponadpodstawowych, MOW-ów;
- gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej;
- informowanie rodziców o predyspozycjach, zdolnościach ich dzieci,
- doskonalenie umiejętności wychowawczych,
- podniesienie umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi.
- indywidualne porady dla rodziców, którzy mają problemy- zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.
w zakresie współpracy z nauczycielami/ wychowawcami:
- uzyskanie wsparcia i pomocy w pracy wychowawczej,
- lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy,
- nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą
Formy działań adresowane do wychowanek:
zajęcia warsztatowe,
lekcje wychowawcze,
wycieczki do zakładów pracy,
rozmowy doradcze,
spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
praca z Internetem,
praca z Informatorami: o zawodach, o szkołach ponadpodstawowych, udostępnianie literatury z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego.
Formy działań adresowane do rodziców:
udostępnianie bazy danych i literatury z zakresu poradnictwa zawodowego,
indywidualne rozmowy z doradcą zawodowym/psychologiem.
WSDZ w ramach pracy z Radą Pedagogiczną obejmuje:
- utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem placówki;
- określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej
w ramach Programu Wychowawczego Ośrodka na każdy rok nauki; - określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia poradnictwa zawodowego w placówce;
- realizację działań z zakresu przygotowania wychowanek do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika, zawartych w Programie Wychowawczym Ośrodka;
- identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian na rynku pracy.
- zyskanie wsparcia i pomocy w pracy wychowawczej
- lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy
- nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą
WSDZ w ramach pracy ze środowiskiem lokalnym i lokalnym samorządem:
- tworzenie sieci lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy i doradztwa zawodowego,
- spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców /praktyki zawodowe, oczekiwania pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia/,
- wspólne z lokalnymi partnerami ubieganie się o środki unijne w ramach programów pomocowych,
- pozyskiwanie środków /sponsorów/ na realizację przedsięwzięć w ramach WSDZ,
- współpraca z instytucjami lokalnego rynku pracy /urzędy pracy, centra informacji/,
- inicjowanie oraz uczestnictwo w lokalnych badaniach dotyczących np. „oczekiwań pracodawców wobec absolwentów”, „rynku pracy w oczach absolwenta”, ‘szans i możliwości planowania własnego rozwoju zawodowego”.
Uzasadnienie potrzeby prowadzenia działań z zakresu doradztwa zawodowego
Stworzenie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, w ramach którego psycholog/pedagog pomaga wychowankom w samopoznaniu własnych predyspozycji zawodowych /osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości/, w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy i w złagodzeniu startu zawodowego, to cel którego realizacja niesie wiele korzyści. Wychowanka i jej rodzice w każdej chwili mieliby zapewniony dostęp do usług doradczych, nie byliby osamotnieni w rozwiązywaniu problemów edukacyjno-zawodowych.
U podstaw wprowadzenia WSDZ w placówce leży przekonanie, że środowisko szkolne odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu decyzji zawodowych wychowanek w szkole podstawowej, a także w trakcie uczenia się zawodu w wybranych szkołach w okresie późniejszym.
Zatem istnieje potrzeba:
- Profesjonalnej pomocy, zwiększającej trafność podejmowanych decyzji edukacyjnych i zawodowych, minimalizującej koszty psychiczne wynikające z niewłaściwych wyborów.
- Zagwarantowanie systematycznego oddziaływania na wychowanki
w ramach planowych działań realizowanych metodami aktywnymi (warsztaty, zajęcia aktywizujące).
Udzielanie wychowankom pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących edukacji i rynku pracy, zgodnie z planowanym przez nich kierunkiem rozwoju zawodowego.
Obniżenie społecznych kosztów kształcenia dzięki poprawieniu trafności wyborów na kolejnych etapach edukacji.
Cele i działania osoby prowadzącej działania doradcze
- przygotowanie wychowanek do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej
i zawodowej; - przygotowanie wychowanek do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej;
- przygotowanie wychowanki do roli pracownika;
- przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci
w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych; - pomoc nauczycielom i wychowawcom w realizacji tematów związanych
z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych i zajęć w internacie; - wspieranie działań ośrodka mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy wychowanki.
Zadania osoby prowadzącej działania doradcze
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych
i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; - prowadzenie zajęć przygotowujących wychowanki do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez placówkę;
- współpraca z nauczycielami i wychowawcami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Korzyści wynikające z działalności osoby prowadzącej działania doradcze
Realnie i efektywnie działający wewnątrzszkolny system doradztwa pozwala realizować następujące cele:
związane z kształtowaniem postaw i zachowań wychowanek:
- przygotowanie do samodzielnego i aktywnego kształtowania swojej drogi zawodowej,
- rozwój umiejętności rozpoznawania własnych zasobów osobistych i ich wykorzystywania w kształtowaniu swojej drogi zawodowej,
- kształcenie nawyków nieustannego planowania przyszłości
i konsekwentnego dążenia do realizacji celu, - kształtowanie postawy otwartości na wiedzę i prezentowania swojej osobowości,
- kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężania bierności, radzenia sobie
w sytuacjach trudnych i stresowych.
związane z kształceniem umiejętności wychowanek:
- planowania przyszłości zawodowej,
- organizowania działań swoich i zespołu (praca w grupie),
- przygotowania dokumentów związanych z pracą zawodową,
- poszukiwania pracy,
- prezentowania się na rynku pracy,
- nawiązywania kontaktów z pracodawcą (osobistych, telefonicznych, listy, kontakty przez internet itp.),przeprowadzania negocjacji.
związane z wiedzą wychowanek:
- poznanie "świata zawodów" (m.in. zadań i czynności, środowiska pracy, przeciwwskazań i wymagań zawodów),
- poznanie potencjalnych ścieżek edukacyjnych w wybranych zawodach,
- poznanie zasad obowiązujących w kompletowaniu dokumentacji związanej z pracą,
- poznanie podstaw prawa pracy,
- poznanie zasad prowadzenia korespondencji związanej z zatrudnieniem.
Obowiązujące akty prawne dotyczące udzielania uczniom pomocy
w wyborze zawodu i kierunku kształcenia
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. –Karta Nauczyciela ( Dz.U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr. 203, poz. 1966, Nr. 228, poz. 2258 oraz z 2004 r., Nr. 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845).
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U.z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.)zobowiązuje placówki oświatowe do "przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia".
3. Rozporządzenie MEN z dnia 9 lutego 2007 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wprowadza funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego i nakłada na dyrektorów
i rady pedagogiczne szkół ponagimnazjalnych "obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. z 2003 r. Nr 132, poz. 1225).
6. Rozporządzenie MEN z 23 marca z 2009 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
7. Statut Ośrodka.
8. Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007-2013.
9. Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, uchwalone przez Komisję Europejską w 2000 r.- w punkcie 5 zawiera zalecenia dotyczące profesjonalnej pomocy doradczej dla uczniów i studentów. Państwa Unii Europejskiej stosują te zalecenia w praktyce.
Wewnątrzszkolny system doradztwa na poziomie szkoły podstawowej
1. Zadania Rady Pedagogicznej:
a) utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem ośrodka.
b) określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego osrodka na każdy rok nauki.
c) realizacja działań z zakresu przygotowania uczennic/wychowanek do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym placówki.
Praca z uczennicami/wychowankami:
Klasa VII:
- Poznawanie siebie.
- Poznawanie zawodów. Podejmowanie wstępnych decyzji. Indywidualna praca z uczennicami, które mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu.
Klasa VIII:
- Informacja edukacyjna i zawodowa.
- Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów – decyzje
Praca z rodzicami:
Gromadzenie i systematyczna aktualizacja informacji edukacyjnej i zawodowej w ramach Szkolnego Punktu Informacji Zawodowej na terenie biblioteki szkolnej.
MODUŁOWY PLAN ZAJĘĆ DORADZTWA ZAWODOWEGO
W MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU WYCHOWAWCZYM
W ZAŁUSKOWIE
MODUŁ I
Poznanie siebie
Kl. VII
- Zainteresowania, zdolności, umiejętności
- Moje mocne i słabe strony
- Uczenie się podstawą zdobywania wiedzy
- Radzenie sobie ze stresem
- Komunikacja werbalna i niewerbalna (warunki skutecznej komunikacji)
- Autoprezentacja
- Udzielanie indywidualnych porad wychowankom i wspieranie wychowawców w orientacji zawodowej wychowanek
- Porozumiewamy się mową werbalną i niewerbalną
MODUŁ II
Świat zawodów- rynek pracy
Kl. VII/VIII
- Zawód co to takiego? (planowanie kariery, czyli jak wybrać zawód?)
- Zawód przeszłości czy przyszłości?
- Wymagania i przeciwwskazania do danej pracy zawodowej
- Udzielanie indywidualnych porad wychowankom i wspieranie wychowawców w orientacji zawodowej wychowanek
- Zawód przeszłości czy przyszłości- charakterystyka rynku pracy
- Praca i kształcenie w UE.
MODUŁ III
Kariera edukacyjno- zawodowa
Kl. VIII
- Planowanie dalszej ścieżki edukacyjnej.
- Aktywne metody poszukiwania pracy.
- Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych.
- Rozmowa kwalifikacyjna. Autoprezentacja.
- Samozatrudnienie jako jeden ze sposobów na aktywizację zawodową.
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych (stres, bezrobocie, problemy zdrowotne).
- Planowanie ścieżki kariery zawodowej. Preferencje zawodowe.(90 min).
- Praca i kształcenie w UE
- Źródła wiedzy o szkołach ponadpodstawowych.
- Zapoznanie się z wymaganiami i procedurami rekrutacyjnymi